Connect with us

Diverse

Crestini macelarind alti crestini. Masacrul din noaptea Sfântului Bartolomeu

Published

on

În zorii zilei de 24 august 1572, când Biserica Apuseană îl celebra pe Sfântul Apostol Bartolomeu, patronul măcelarilor, străzile Parisului erau „ude, ca și cum ar fi plouat mult”, dar nu de ploaie, ci de sânge hughenot. Acest început al Sezonului Sfântului Bartolomeu va avea ecouri în alte 12 orașe franceze, soldându‑se în câteva luni cu peste 5.000 de morți.

Masacrul de Sfântul Bartolomeu este un subiect puțin cunoscut în țara noastră. Evocat în romane istorice sau ecranizări ale acestora, evenimentul este identificat în special sub denumirea de Masacrul din noaptea Sfântului Bartolomeu. Istoriografia occidentală vorbește însă despre un Sezon al Sfântului Bartolomeu pentru a evita confuziile cu privire la proporțiile evenimentului care s‑a desfășurat într‑un interval mai lung de timp, înglobând mai multe incidente.

La 18 august 1572 avea loc în Paris, într‑un cadru solemn, nunta dintre moștenitorul coroanei Navarrei, prințul reformat Henri de Bourbon, și sora regelui Fran­ței, prințesa catolică Marguerite de Valois. Nunta atipică, dintre un catolic și un necatolic, a fost oficiată fără dispensă papală. Ea avea menirea de a pecetlui pacea din 1570, care încheiase cel de‑al treilea război civil francez. Invi­tați ai mirelui, membrii elitei protestante (hughenote), care luptaseră împotriva armatei regale catolice, s‑au adunat în număr mare în capitala franceză pentru a participa la eveniment. În aceste circumstanțe, la data de 22 august a avut loc un atentat nereușit împotriva amiralului Gaspard de Coligny‑Châtillon, liderul hughenot. Acesta a fost transportat în camera sa de hotel, unde a primit îngrijiri medicale de la chirurgul regelui. Autorul atentatului nu a fost prins, însă regele a dat garanții atât amiralului, cât și apropiaților lui, că cei vinovați pentru acest incident vor fi pedepsiți. Din motive de securitate, nobilii protes­tanți care participaseră la nuntă s‑au adunat în trei locații din oraș: în jurul hotelului unde era amiralul, la palatul Luvru, unde o parte dintre nobili fuseseră cazați la invitația regelui, și în cartierul Saint‑Germain, de cealaltă parte a Senei.

În după-amiaza zilei de 23 august, pe fondul creșterii tensiunii în rândul protestanților, care solicitau pedepsirea unui vinovat pentru atentatul din ziua precedentă, în cadrul mai multor întâlniri ale Consiliului restrâns al regelui s‑a luat hotărârea asasinării amiralului și a altor apro­piați, fiind vizate în total aproximativ 50 de persoane. Pentru reușita operațiunii a fost mobilizată miliția cetățenească și s‑au închis porțile de acces în oraș. Un corp de soldați, sub conducerea ducelui Henri de Guise din Lorraine, care îl acuzase pe amiral că ordonase asasinarea tatălui său în 1563, s‑a deplasat la hotelul unde era acesta cazat, omorându‑l împreună cu toți cei care s‑au opus. De aici au plecat spre cartierul Saint Germain, unde au continuat uciderile. La Luvru, nobilii protestanți au fost scoși în curtea palatului, unde au fost omorâți de gărzile elve­țiene ale regelui.

Agitația creată de mișcarea de trupe, precum și prezența miliției pe străzi au declanșat panică în rândul populației catolice, care a crezut că un atac al protestanților este iminent. În concepția lor, nunta fusese calul troian prin care aceștia se infiltraseră în oraș pentru a facilita pătrunderea altor trupe în vederea decimării parizienilor. De aceea, identificați printr‑o banderolă albă pe braț și o cruce albă pe pălărie, cete de localnici au început un masacru sistematic al protestanților din oraș. Nu au fost cruțați nici copiii, nici femeile, nici bătrânii. Situația care degenerase și care nu a putut fi oprită nici de rege s‑a potolit în Paris abia după trei zile, continuând însă în alte 12 orașe din regat. Numărul total al victimelor este estimat de ultimele cercetări la 5.000 de persoane.

Citește și:
„Oamenii şi lumea întreagă vor ajunge să fie de nerecunoscut”. Un document vechi de 600 de ani descrie vremurile noastre cu exactitate

Dincolo de identitatea certă a atacatorilor și a victimelor, cauzele acestui tragic eveniment sunt mult mai greu de identificat. În primul rând trebuie făcută dis­tincția între acțiunea planificată de Consiliul regal și acțiunea haotică a populației care a acționat împotriva poruncilor regelui. Amiralul Gaspard II de Co­ligny‑Châtillon, care devenise liderul principal al protes­tanților francezi în 1569, deținea o putere militară considerabilă conferită de funcția sa de amiral și legăturile cu protestanții din Țările de Jos, Elveția și Imperiul German.

La finele anului 1571 și apoi în vara anului 1572, amiralul negociase cu regele o intervenție militară franceză pentru susține­rea revoltei antispaniole din Flandra, condusă de frații Guillaume de Orange și Louis de Nassau. Cu toate că proiectul său fusese respins de mai multe comisii de experți militari, amiralul a continuat presiunile asupra regelui, obținând permisiunea de a‑și folosi doar propriile trupe, plecarea fiind programată pentru prima zi de luni de după nuntă, adică 25 august, după cum reiese din ultima scrisoare a amiralului adresată soției sale. Acțiunea sa ar fi putut declanșa un război cu Spania, în care Franța nu avea șanse de reușită. Regatul din Hexagon traversa o perioadă de pace după trei războaie civile care falimentaseră statul din punct de vedere financiar și demografic. De cealaltă parte, Spania, putere principală în Liga Catolică, obținuse o victorie strălucită la Lepanto împotriva flotei otomane. Din acest motiv, consilierii regelui au hotărât asasinarea amiralului și a celorlalți nobili apropiați lui pentru a opri această intervenție, care putea avea rezultate catastrofale pentru regat. Motivația politică a fost dovedită de cercetători importanți ai evenimentului, precum Nicola Sutherland sau Arlette Jouanna, care au arătat că amiralul a fost ținta principală a acțiunii planificate de Consiliul regal pentru funcția sa politico‑militară, iar nu din cauza confesiunii pe care o îmbrățișase.

Dimpotrivă, masacrarea celor­lalți protestanți de către concitadinii catolici a avut la bază fanatismul religios alimentat de cuvântările unor predicatori ex­tremiști, cel mai important fiind Simon Vigor. Hughenoții erau considerați principalii vinovați pentru problemele regatului, ei atrăgând prin erezia lor mânia lui Dumnezeu. De aceea, ritualul de purificare prin apă și foc la care au fost supuse cadavrele lor a avut menirea de a elimina necurăția din popor pentru re­stabilirea relației cu Dumnezeu. Or, acest scop a fost surclasat de altele meschine, motivația primară fiind folosită pentru jafuri și răzbunări personale.

Masacrul de Sfântul Bartolomeu rămâne unul dintre cele mai tragice episoade din istoria Fran­ței și a Bisericii Apusene. El do­vedește o dată în plus efectele nocive ale fanatismului religios, mai ales în aceste momente când Europa Apuseană este zguduită de evenimente tragice de acest fel.

sursa ziarullumina.ro

Dacă vă plac articolele noastre și vreți sa vă ținem la curent cu cele mai recente noutăți, puteți seta sa primiți actualizările noastre în newsfeed-ul dvs de Facebook. Vă recomandam sa dați LIKE paginii noastre de Facebook AICI , apoi să apăsați pe Urmărește și sa selectați opțiunea 'Vezi mai întâi' , ca în poza de mai jos.
Adaugă un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Diverse

O bicicletă unicat, invenţia unui tânăr român. Bijuteria pe două roţi, dotată cu panouri solare, face furori în România

Published

on

By

O bicicletă unicat care poate fi personalizată după dorinţa viitorului utilizator, inclusiv prin montarea unor panouri fotovoltaice, realizată de un masterand al Facultăţii de Inginerie Hunedoara a fost distinsă cu premiul special „Best Invention” al Salonului Naţional de Inventică şi Creaţie pentru Tineret 2018, desfăşurat în perioada 14-18 noiembrie, la Complexul Romexpo Bucureşti. O adevărată bijuterie, bicicleta îi ajută pe cei care o folosesc să parcurgă distanţe impresionante fără a mai obosi.

Bicicleta realizată de Mircea Moldovan permite personalizarea cadrului, a roților, ghidonului, șeii şi pedalelor. Inventatorul ei a dezvoltat şi un concept prin care spiţele sunt realizate prin reciclarea unor lanţuri uzate.

Panourile fotovoltaice care alimentează bateria bicicletei sunt integrate în cadrul de metal al acesteia, în aşa fel încât cel care o foloseşte să nu fie deranjat de prezența lor, iar producţia de energie să fie maximă. Energia solară devine principalul element de propulsie al bicicletei atunci când persoana care o foloseşte este obosită, dar doreşte să nu se oprească din drum. Juriul care l-a premiat pe tânăr a apreciat originalitatea, complexitatea şi tenta ecologică a invenţiei prezentate.

„Bicicletele nu mai sunt ce au fost odată. Au devenit mult mai frumoase ca aspect, mult mai practice şi mai ales performate. Ideea unei astfel de biciclete mi-a venit de câţiva ani, dar abia anul trecut am reuşit să o pun în practică. La realizarea ei m-au ajutat Corneliu Birtok Bănească, cât şi cei de la Facultatea de Inginerie. Avantajul acestei biciclete cu energie solară este de a menţine bateria o perioadă mai lungă faţă de una normală. De asemenea, spiţele sunt realizate din lanţuri vechi de bicicletă pe care astfel le-am reciclat. Este o bicicletă cu care, atunci când ieşi la plimbare, întorci privirile oamenilor”, a declarat Mircea, pentru adevarul.ro.

Citește și:
„Oamenii şi lumea întreagă vor ajunge să fie de nerecunoscut”. Un document vechi de 600 de ani descrie vremurile noastre cu exactitate

Mircea Moldovan a fost ajutat la realizarea bicicletei de Corneliu Birtok Bănească, cunoscut pentru invenţiile sale în domeniul auto. Cei doi au mai fost premiaţi şi la Salonul Auto Bucureşti (SAB), din luna octombrie.

Citeste mai mult pe Adevarul.ro

Dacă vă plac articolele noastre și vreți sa vă ținem la curent cu cele mai recente noutăți, puteți seta sa primiți actualizările noastre în newsfeed-ul dvs de Facebook. Vă recomandam sa dați LIKE paginii noastre de Facebook AICI , apoi să apăsați pe Urmărește și sa selectați opțiunea 'Vezi mai întâi' , ca în poza de mai jos.
Citește mai departe>>

Diverse

Adio înmormântare cu sicriu. In viitor, acest sac organic va transforma omul într-un copac, atunci când va părăsi această lume. Ideea vine din partea a doi italieni

Published

on

Sicriele, mormintele, pietrele funerare și toate celelalte lucruri legate de înmormântare sunt așa de complicate și costisitoare! Nemaivorbind de cât de vechi și demodate sunt ele.

Doi designeri italieni au pus la punct un proiect inedit, care schimbă cu totul conceptul funeraliilor tradiționale. Concret, Anna Citelli şi Raoul Bretzel au gândit „Capsula Mundi”, adică nişte săculeți în care trupurile neînsuflețite ar urma să fie încapsulate, în poziția fetusului. Idee neconvențională, extrem de interesantă, au numit-o The Capsula Mundi project.

Capsulă organică, făcută dintr-un material sută la sută biodegradabil în timp, transformă în timp corpul decedatului într-un copac. Cum este posibil așa ceva? Simplu! Mai întâi, corpul este încapsulat în poziție fetală și îngropat în pământ. Deasupra capsulei, în locul crucii sau a pietrei funerare,  se plantează fie o sămânță, fie un puiet gata răsărit și pornit în vegetație.

De fapt, când simți că sfârșitul ți-e aproape, poți să-ți alegi singur specia de copac în care vrei să te transformi, așa cum, într-o înmormântare normală, ai da instrucțiuni și ți-ai alege modelul de coșciug. Apoi, pe măsură ce timpul trece, corpul tău se transformă în nutrienți care vor hrăni copăcelul, permițându-i să crească neîntrerupt.

„Este primul proiect menit să promoveze realizarea unor cimitire verzi în ţara noastră”, se precizează pe site-ul capsulamundi.it. „Capsula Mundi se îngroapă în pământ precum o sămânţă, iar copacul se plantează deasupra sa. Copacul trebuie ales de respectiva persoană în timpul vieţii, urmând ca prietenii şi rudele să se ocupe de îngrijirea lui după decesul acesteia. Cimitirul nu va mai fi plin de cruci şi pietre funerare, ci va deveni o pădure sacră”, mai scriu inițiatorii proiectului.

În esență, aceste capsule ar putea înlocui, în timp, cimitirele cu păduri sau parcuri memoriale, în care familia ar putea să intre și să îngrijească copacul persoanei iubite.

„Capsula Mundi salvează viaţa copacilor şi propune chiar plantarea altora.  Plantând diverşi copaci unul lângă celălalt va lua naştere o pădure. Un loc unde copiii pot învăţa mai multe despre copaci. Este, de asemenea, un loc unde te poţi plimba în linişte pentru a-ţi aminti de cei dragi”, spun Anna Citelli şi Raoul Bretzel.

Citește și:
Mihai Eminescu ar putea fi deshumat. Procurorul general confirmă deschiderea unui dosar de moarte suspectă pe numele poetului național

Din păcate, deși este un concept italian, această modalitate de îngropare nu este permisă încă în Italia, (cred că Papa de la Roma a avut un cuvânt greu în acest sens) dar există locuri în Statele Unite și în Anglia unde conceptul este legal și se bucură deja de succes.

Sursa: gandul.info

Dacă vă plac articolele noastre și vreți sa vă ținem la curent cu cele mai recente noutăți, puteți seta sa primiți actualizările noastre în newsfeed-ul dvs de Facebook. Vă recomandam sa dați LIKE paginii noastre de Facebook AICI , apoi să apăsați pe Urmărește și sa selectați opțiunea 'Vezi mai întâi' , ca în poza de mai jos.
Citește mai departe>>

Articole recente

Facebook

Cele mai citite articole de astăzi

Copyright © 2018*stiinta-mister.ro* Unele drepturi rezervate Stiinta si Mister este un site ce va propune sa parcurgeți articole, speram noi interesante, din toate domeniile științei, sa aflați lucruri pe care nimeni nu vi le-a spus pana acum si astfel sa va lărgiți cat mai mult domeniul cunoașterii. Sub sloganul celebrului EInstein, "Cea mai frumoasă şi mai profundă trăire omenească este misterul, vă invităm să intrați în această lume necunoscută multora dintre noi. Pentru eventuale idei, sugestii și de ce nu critici vă invităm să ne lăsați mesajele dumneavoastră la contact@stiinta-mister.ro De asemenea puteți accesa si pagina noastre de Facebook www.facebook.com/stiintasimister